1939 Hasag 42, marked EFAR 608

Discussion in 'HASAG' started by pitu, Mar 18, 2011.

1. pitu

1300478445-h_42_1.jpg 1300478465-h_42_3.jpg

Hasag 42 lantern, marked as EFAR 608, made for export to Indonesia. Glass marked "Fa. Joseph Rute, Soerabaya". Lantern is in unused condition.

Last edited by a moderator: Mar 31, 2017
  2. Mackburner

Mackburner United Kingdom RIP - Founder Member

I think the globe may well be a lot older than the lamp then. Joseph Rute was a hardware business owned by two Dutch brothers Dirk and Gerrit Janssen. In about 1930 they moved back to Holland and then opened a shoe factory and a Lamp store which sold Summit brand lanterns. I don't know if they sold Firma Joseph Rute or if they just closed up and moved. Could be the business lived on and was still selling lamps in Soerabaya in the 1930s but no lamps from that period have been seen so I suspect they did not and that would make the globe an early 1930s product. ::Neil::

3. karli

karli Subscriber

Great Piotr,

is there a story from this lantern?

Where did you find her?

4. pitu

Neil: Thanks for the info. As I know, the globe comes originally from this lantern. Although it's still possible that it was some kind of old stock, that was used after the war broke out.

Karli: This was my first lantern. It was bought by my grandfather in the early war years, probably 1940, but was never used. It was found on the attic in the early 1990's in original box with spare parts, accessories and papers. Unfortunately box disappeared during the years, but equipment remained.

5. Mackburner

Mackburner United Kingdom RIP - Founder Member

Sounds like the globe may have been an original then. Trouble with glass is you never really know if it is though. Has to be old glass but then you have to wonder how that globe got onto a Hasag because Joseph Rute sold Nulite lamps from the US and as far as we know never sold any German lamps. Summit did but not Hasag. They sold Nulite or Standard Licht. Seems odd but then a War time purchase may well have had old stock glass fitted from new. We will never know but it is an interesting piece of glass and perhaps of more interest historically than the lantern. ::Neil::

6. karli

karli Subscriber

Thank you Piotr for the story.

We only had wick lanterns in our mecanic factory in the 1930s.

7. Tony Press

Tony Press Netherlands Subscriber

Stinkpot Bay, Howden, Tasmania, Australia
    I have just seen a photo of a Swiss Standard lamp with “Joseph Rute, Soerabaya” markings.

Cheers

Tony

8. Jörg Wekenmann

Jörg Wekenmann Germany Subscriber

Hi Tony,

Neil's statement is already 13 years old!
    There is more recent information available.
    Standard and Rute go together, as Rute also sold these lamps.
    But the Hasag 42 with EFAR 608 tank stamping is more interesting! EFAR is one of Franz Racek's trademarks in India. He had Petromax and Hasag lamps manufactured in Germany with his embossing. But he had nothing to do with Joseph Rute.

I have put a few adverts from Joseph Rute in the library.

Greetings
    Jörg

9. Tony Press

Tony Press Netherlands Subscriber

Stinkpot Bay, Howden, Tasmania, Australia
    Thanks, Jörg.

I knew it was old, I was just following through on the conversation.

I sent Neil the photos of a Rute-Standard donut lamp found in Australia. It's probably here through the Dutch diaspora from Indonesia.

Cheers

Tony

@Jörg Wekenmann

10. Michiel Westerhoff Netherlands

Hier ein Entwurf für eine Nachricht an Jörg Wekenmann, die du direkt im Forum posten oder ihm als PN schicken könntest:

Sehr geehrter Herr Wekenmann,

ich bin auf Ihren Beitrag im Thread "1939 Hasag 42, marked EFAR 608" gestoßen, in dem Sie eine ältere Aussage von Neil McRae zu Joseph Rute in Soerabaja korrigieren und erwähnen, dass Sie einige Original-Anzeigen der Firma in Ihrer Bibliothek haben, darunter eine vom 12. Oktober 1938.

Ich betreibe gerade Familienforschung zu meinem Urgroßvater Michiel Westerhoff, der ab 1917 Teilhaber und ab 1928 alleiniger Inhaber der Firma Joseph Rute war (Import von Petroleum- und Benzindruckleuchten, u. a. der Marke Storm King/Nulite, später auch Standard aus der Schweiz). Nach unseren Quellen — vor allem einer Grabrede seines Sohnes von 1975 sowie einer Abschiedsnotiz im Soerabajasch Handelsblad vom Februar 1934 — war er bis mindestens 1934 als Direktor der Firma tätig, und wir gehen von einer durchgehenden Geschäftstätigkeit bis 1938 aus.

Da Sie offenbar über zeitgenössisches Anzeigenmaterial verfügen, hätte ich einige Fragen, bei denen Sie mir vielleicht weiterhelfen könnten:

Erstens, zur Anzeige vom 12. Oktober 1938: Wäre es möglich, diese einzusehen oder ihren Inhalt zu erfahren? Insbesondere würde mich interessieren, ob darin ein Name als Inhaber oder Direktor genannt wird.

Zweitens: Was ist die früheste und die späteste Joseph-Rute-Anzeige in Ihrer Sammlung? Das würde uns helfen, den von uns rekonstruierten Zeitraum 1920–1938 zu bestätigen oder zu erweitern.

Drittens: Haben Sie Hinweise auf die Gründung der Firma oder auf die Person Joseph Rute selbst gefunden? Und sind Ihnen in diesem Zusammenhang die Namen Dirk und Gerrit Janssen begegnet, die in der älteren Forumsaussage als frühere Inhaber genannt wurden? Ich frage mich, ob sie vielleicht Vorbesitzer oder Mitbegründer der Firma waren, bevor Michiel Westerhoff 1917 einstieg.

Viertens: Zeichnet sich in Ihrem Anzeigenmaterial ein Übergang von den amerikanischen Nulite/Storm-King-Lampen zu den späteren Schweizer Standard-Lampen ab, und lässt sich dieser zeitlich eingrenzen?

Für jeden Hinweis wäre ich sehr dankbar — auch für Scans oder Abschriften, falls das möglich ist.

Mit freundlichen Grüßen
    Michiel Westerhoff

Share This Page